Ralliautot

Ralliautot jaetaan viiteen eri luokkaan niiden suorituskyvyn mukaan, tosin näistä on kisoissa kielletty kokonaan B-ryhmä, sillä autoista tuli liian nopeita ja ne johtivat useisiin onnettomuuksiin. Näistä kohtalokkain oli suomalaisen Henri Toivosen ja hänen kartturinsa kuolemaan johtanut onnettomuus vuoden 1986 Korsika-rallissa. Nämä B-ryhmän autot olivat tehokkaita ja kevyitä ns. superautoja ja niiden nopeudet olivat myös lajille liikaa. Tosin, nykyiset WRC-luokan autot eli A-ryhmän autot ovat tätäkin nopeampia, vaikka niiden moottoritehot ovat pienemmät. Mutta nykytekniikka on tehnyt renkaat ja alustat paremmiksi ja autot pysyvät paremmin hallussa.

WRC-luokan eli World Rally Championshipin autot ovat siis A-ryhmää ja ne ovat lähtökohtaisesti sarjatuotantoautoja. Valmistajista löytyy mm. Ford ja Peugeot. Uudet WRC-säännöt mahdollistivat isompien muutosten teon A-ryhmän autoihin, tosin korin ulkonäköön ei saa puuttua, mutta siipien ja puskuteiden vaihto on sallittu toimenpide. Auton saa myös halutessaan tehdä nelivedoksi. Moottorilohkon tulee olla sarjatuotantomallin mukainen mutta tarvittaessa se voidaan ahtaa. Tämän vapaan muuntelun ideana oli houkutella uusia autovalmistajia mukaan MM-sarjaan. Vuodesta 2011 on FIA hyväksynyt myös S2000 autot, jotka pohjautuvat WRC-autoihin. Niissä on vähemmän elektroniikkaa kuin WRC-autoissa ja 1,6 litran turbomoottorit. Tämän idea on puhtaasti kustannusten lasku, sillä tämän sarjan autot ovat halvempia kuin WRC-ryhmässä.

N-ryhmän autoista puhutaan kun tarkoitetaan autoryhmää, joka on kaikista lähimpänä normaaleja tuotantoautoja kuin esimerkiksi A-ryhmän autot. FIA:n luokituksen mukaan auto kuuluu N-ryhmään, jos viimeisen vuoden aikana niitä on valmistettu vähintään 2500 kappaletta. N-ryhmän autotkin muistuttavat melkoisesti perinteisiä kilpa-autoja ja monesti niistä on poistettu niin takapenkit kuin verhoilutkin. Niistä löytyy turvakehikot ja kilpaturvavyöt. Suomessa N-ryhmää löytyy kahta sorttia: isot ahdetut nelivedot ja pienet ahtaamattomat kaksivetoiset.

Suosittu ryhmä Suomessa on F-ryhmä, jossa kisaavat kaksivetoiset sekä turbottomat autot, joiden luokitus on päättynyt kansainvälisesti. Sarjaan tulee koko ajan uutta autoa koska luokitus on voimassa vain 7 vuotta sen valmistuksen loppumisesta.