Rallikilpailujen vaihtelevat olosuhteet

Rallikisoja ajetaan monissa olosuhteissa, jotka testaavat sekä kuljettajia että autoja äärimmäisissä olosuhteissa. Kisoihin liittyvät vauhti ja vaaran tutu tekevät lajista katsojien suosikin.

Kisoista vaativin saattaa olla Dakar Ralli, joka ennen tunnettiin nimellä Paris-Dakar Ralli, joka ajettiin välillä Pariisi, Ranska – Dakar, Senegal, mutta siirrettiin vuonna 2009 turvallisuusuhkien vuoksi ajettavaksi Etelä-Amerikkaan. Ralli starttasi vuonna 2016 Buenos Airista, Argentiinasta, ja reitti kulki Argentiinan halki Boliviaan. Ajettava maasto on vaikeampaa kuin tavallisissa rallikisoissa, sääilmiö El Niñon vielä vaikeuttaessa olosuhteita kaatosateilla ja kovilla helteillä. Ajotaitojaan kisassa kokeilemassa olivat rallin MM-sarjasta tutut Sebastian Loeb sekä Mikko Hirvonen.

Koska kisan olosuhteet ovat rankat, ovat ajoneuvotkin enemmän off-road tyyppisiä kuin rallissa tyypillisesti käytettyjä muunnettuja tuotantoautoja. Autosarjan lisäksi Dakar Rallissa on sarja moottoripyörille, rekoille sekä mönkijöille.

Tammikuussa ajetaan myös Arctic Lapland Rally, joka vie autokunnat äärimmäiseen pakkaseen ja liukkaille tieosuuksille. Se on ainut kansainvälinen rallikilpailu, joka käydään yksinomaan lumen ja jään peittämillä teillä. Ralli on yksi Suomen mestaruussarjan osakilpailuista.

Myös rallin MM-sarja on suunniteltu niin, että ajo-olosuhteet eri osakilpailujen välillä ovat mahdollisimman erilaiset. Tarkoituksena on myös ajaa mahdollisimman monenlaisella päällysteellä. Vuoden 2016 kalenterissa on 14 osakilpailua, uutuutena Kiinan osakilpailu. WRC-kausi alkaa tammikuussa ja päättyy marraskuussa Australian osakilpailuun.