Rallin riskit

Rallikilpailuissa on kilpailun järjestäjän vastuulla järjestää kilpailun katsojille turvallinen paikka seurata kilpailua sekä kehittää turvallisuussuunnitelma. Käytännössä kaikenlaisiin massatapahtumiin sisältyy kuitenkin riskejä, ja on miltei mahdotonta poistaa niitä kaikkia.

Järjestäjän vastuulla on kuitenkin rakentaa erikoiskokeet sellaisiksi, että kuljettajalla on mahdollisuus tehdä virheitä. Vaikka kilpailun turvallisuusjohtajan harteilla on ennakoida kaikki mahdollinen, on myös rallikilpailua seuraamaan saapuneella yleisöllä oma vastuunsa.

Kun valitsee katsojapaikkaa, on kuunneltava järjestäjien ohjeita ja kunnioitettava niitä. Varsinkin lasten kanssa on syytä olla mahdollisimman etäällä tiestä, sillä pikkukivi saattaa lentää pitkälle ja kuljettajalta saattaa lähteä auto lapasesta suorallakin osuudella. Suomalaiset ovat usein innokkaina auttamassa ulosajanutta kilpailijaa, mutta kannattaa pitää mielessä, että seuraava auto on tulossa aivan nurkan takana.

Joskus lajin autot ovat liian voimakkaita ja nopeita, jotta niitä voisi hallita oikukkailla ralliradoilla. Ryhmä B oli ralliautoluokka 1980-luvulla rallin maailmanmestaruuskisoissa. Ryhmän B:n autot olivat yleensä nelivetoisia ja varustettu turboahtimella, lisäksi ne olivat yleensä todella keveitä ja moottori pystyi kehittämään yli 700 hevosvoiman tehon hetkellisesti. Vaikka nämä ns. superautot vetivät lisää katsojia jännittäviin kilpailuihin, ne myös vaativat kuolonuhreja. Suomalainen Henri Toivonen menetti tällaisen superauton hallinnan vuoden 1986 Korsika-rallissa, ajoi rotkoon ja hän sekä hänen kartturinsa menehtyivät räjähdyksessä. Vain muutaman tunnin kuluttua onnettomuudesta lajin kansainvälinen kattojärjestö kielsikin Ryhmä B-luokan tulevaisuuden rallikilpailuissa.