Rallin WRC-autot

Nämä niin sanotut rallin kuninkuusluokan eli A-ryhmän autot ovat niin sanottuja WRC (eng. World Rally Cars) -autoja. Vaikka niiden pohjana ovatkin tavanomaiset autot ja ne näyttävät ulkoisesti siltä, että ne voisi käydä ostamassa mistä tahansa autokaupasta, pettää ulkonäkö pahemman kerran.

WRC-auton tulee olla tuotantoauto, jota on vuoden aikana valmistettu vähintään 2500 kpl. Sitä saa kuitenkin parannella, ja käytännössä näistä autoista riisutaan kaikki tarpeeton ja usein jäljellä jää vain runko, jolle aletaan rakentaa ralliautoa.

Näiden autojen täytyy kestää ääriolosuhteita, sillä eri rallin maailmanmestaruussarjan osakilpailuiden välillä sääolosuhteet vaihtelevat rankasti, kovasta pakkasesta sietämättömään auringonporotukseen ja kuivuuteen. Niiden täytyy pärjätä myös kaikilla mahdollisilla teillä, kuoppaisista sorateistä lumen ja jään peittämiin asvalttiteihin. Myös onnettomuuksiin pitää varautua, kaikissa WRC-autoissa onkin teräsvalmisteinen, vahvistettu turvakori.

WRC-autot ovat yleensä nelivetoisia ja turboahdettuja. Ne voivat pohjautua kaksivetoiseen automalliin, mutta ne muunnetaan nelivetoisiksi. Nykyisten sääntöjen mukaan korin ulkonäkö on pitänyt säilyttää alkuperäisenä, mutta auton sisällä onkin sitten kaikki uutta. Suurimmat muutokset tehdään juuri moottorin kokoon vetoisuuden muuttamisen ja turbon lisäämisen lisäksi.

WRC-autojen merkkien eturivissä ovat Citroën, Ford, Hyundai ja Volkswagen. Toyota tuo markkinoille uuden ralliautonsa kaudelle 2017. Kansainvälinen Autoliitto FIA on uudistanut säännöt WRC-autoille vuodesta 2017 alkaen. Korit saa nyt suunnitella vapaammin, joten autot tulevat näyttämään aggressiivisemmilta. Myös hevosvoimat nousevat, kun turbokuristinsääntöä väljennettiin.